ZESTAW

IF STANDARD

JUŻ OD

46

46

OPIS ZESTAWU

Zestaw IF STANDARD

Post przerywany (ang. Intermittent Fasting) to sposób odżywiania się, polegający na naprzemiennym stosowaniu okresów głodówki oraz tzw. okienek żywieniowych. Są one czasem przeznaczonym na spożywanie posiłków. W sieci pojawia się wiele opinii sugerujących, że w trakcie wspomnianych okienek żywieniowych nie musisz stosować żadnych ograniczeń dotyczących ilości oraz jakości spożywanych produktów. W związku z tym nie musisz martwić się liczeniem kalorii oraz makroskładników. Czy na pewno? Nasza marka stawia na jakość i bezpieczeństwo, dlatego proponowane przez nas menu stworzone jest na podstawie zasady zdrowego i racjonalnego odżywiania. Jest to bardzo istotny element pomagający w uzyskaniu korzyści zdrowotnych ze stosowanego postu.

Propagatorzy omawianego modelu odżywiania, a także wiele badań naukowych wskazuje, że racjonalnie stosowany post przyczynia się do m.in.: obniżenia wartości ciśnienia tętniczego, poziomu cholesterolu LDL oraz trójglicerydów. Pomaga również w walce z utratą nadprogramowej masy ciała. Nie sposób pominąć jednak faktu, że tak jak w przypadku każdej diety odchudzającej niezbędne jest wprowadzenie indywidualnego deficytu kalorycznego. Ograniczenie czasu na spożywanie posiłków niewątpliwie pomaga w realizacji tego założenia.

Istnieje kilka wariantów postu przerywanego, aczkolwiek najpopularniejszym z nich jest dieta 8/16. Wiele osób decyduje się na tę opcję, gdyż cechuje się ona mniej restrykcyjnymi założeniami w porównaniu do pozostałych wariantów. W bardzo prosty sposób można opisać, na czym polega ten model odżywiania. Przez 8 godzin w ciągu dnia dozwolone jest spożywanie posiłków (tzw. okienko żywieniowe). Kaloryczność diety powinna być dobierana tak samo indywidualnie, jak i wspomniany wcześniej deficyt energetyczny. W tym czasie w menu pojawiają się produkty zbożowe z pełnego ziarna, warzywa i owoce, chudy nabiał i mięso, ryby, strączki, orzechy czy oleje spożywane na zimno.

Gdy okienko żywieniowe się zamknie, wtedy przez 16 godzin należy zachować ścisły post. W tym czasie niedozwolone jest spożywanie jakichkolwiek posiłków, nawet przekąsek w postaci owoców bądź warzyw, a także napojów takich jak: kawa z mlekiem, dosładzana herbata czy soki. Ważne jest natomiast, aby nawadniać organizm poprzez picie dużych ilości wody. Można pozwolić sobie również na herbatę czy kawę, ale koniecznie bez dodatków.

Wyróżniamy także inne popularne warianty diety IF:

post naprzemienny – dni postne oraz dni nieograniczające jedzenia następują na zmianę, np. w poniedziałek, środę i piątek spożywa się 1 posiłek dziennie, a w pozostałe dni tygodnia jemy bez ograniczeń;

post całodniowy – 1-2 dni w tygodniu stosowany jest całkowity bądź częściowy post, np. w diecie 5:2 przez 2 dni w tygodniu spożywa się 400-500 kcal dziennie, a przez 5 kolejnych dni nie stosuje się żadnych ograniczeń;

Czas trwania okienka żywieniowego i postu powinien być codziennie stały. Co to oznacza w praktyce? Jeśli okienko zostało ustalone np. między godziną 10:00 a 18:00, to posiłki powinny być spożywane codziennie w tym czasie. Dzięki takiej regularności łatwiej będzie zachować 16-godzinny okres postu.

Mimo że stosowanie metody odżywiania, jaką jest IF może przynieść wiele korzyści istnieją grupy osób, dla których nie jest ona zalecana. Wiąże się to głównie z faktem, że nadmierna redukcja masy ciała oraz długotrwałe restrykcje powodują u nich ryzyko skutków ubocznych. Do grup tych zaliczają się:

– dzieci i młodzież,

– osoby starsze,

– kobiety w ciąży i karmiące,

– osoby z zaburzeniami gospodarki węglowodanowej,

– osoby z historią zaburzeń odżywiania,

– osoby przyjmujące niektóre leki.

Podsumowując — opisywany model uznawany jest za relatywnie bezpieczny dla osób zdrowych. Warto jednak podkreślić, że musi być on stosowany rozważnie i z umiarem. Zbyt długie poszczenie oraz wprowadzanie znacznych ograniczeń w ilości spożywanych posiłków może prowadzić do wystąpienia działań niepożądanych. W takiej sytuacji charakterystyczne są: bóle i zawroty głowy, odwodnienie, rozdrażnienie, ogólne osłabienie, napady głodu czy zaburzenia gospodarki hormonalnej u kobiet. Z kolei zbytnie objadanie się w trakcie trwania okienka żywieniowego sprzyja obciążaniu przewodu pokarmowego, co objawia się wzdęciami, zaparciami czy zgagą.

4.6/5 - (20 opinie)

Białko

19

Tłuszcze

49

Węglowodany

29

Dostępne kaloryczności

Nie Zwlekaj

DOSTAWA

Dowozimy do ponad
1800 miejsc
w
całej Polsce!

Nasza wygodna i niezawodna usługa dostawy umożliwia Ci cieszenie się naszymi produktami w Twoim ulubionym miejscu. Bez względu na lokalizację – centrum miasta, malowniczą wieś czy odległe regiony – nasz zespół wyszkolonych dostawców dostarczy Twoje zamówienie prosto pod Twoje drzwi.

MENU

Sprawdź dostępne
menu

CENNIK

Zobacz aktualne
ceny!